The world according to Gentleheart

Vernieuwen Blog-index
Dit is een PUBLIEK document Leuker kunnen we het niet maken door: Ron op 2-1-2016
De blauwe envelop gaat verdwijnen! In ruil daarvoor komt werkelijk elk belastingdetail; hoeveel uw aangifte is; wat u terugkrijgt; op welke rekening; wat u verdient hebt of in ieder geval hoeveel u kreeg; hoeveel toeslagen u ontvangt en wie - naast de overheid- uw fiscale partners zijn: al deze details zijn straks "gemakkelijk" terug te vinden in uw online mailbox bij de belastingdienst. Om het u "gemakkelijker te maken".

Ik weet niet of u de score van de overheid op het gebied van beveiliging een beetje hebt gevolgd de laatste jaren, maar die score is niet zo hoog. Meer dan eens lekte het DigID, de studiefinanciering, de OV-chipcard en tal van andere overheidssites om nog maar te zwijgen over waar onze vingerafdrukken (voor ons vorige paspoort weet u nog?) nu opgeslagen zijn, wie er toegang toe hebben, en de structurele overschrijding van de privacywetgeving door onze gegevens van mobieltjes en onze kentekenregistraties op vele plaatsen in Nederland, veel langer te bewaren dan is toegestaan en die gegevens ook nog eens oneigenlijk te gebruiken zonder fatsoenlijk toezicht.

Ik ben zp'er (zelfstandig professional) sinds 2001. Toen ik begon, stuurde elke bank me netjes elke maand een dagafschrift. Inmiddels doet geen enkele bank dit meer zonder dat je daarvoor bijbetaald. Werd bankieren daarmee goedkoper? Nee, duurder! Werd het makkelijker? Nee! Want nu moet je ze zelf op tijd downloaden én zelf uitprinten voor je administratie.

Ik ontving van vrijwel elke leverancier, privé en zakelijk, een rekening op papier die ik braaf in mijn administratie inboekte en meteen betaalde met de bijgeleverde acceptgiro. De praktijk nu:
- voor Ziggo telefoon en internet moet ik op de site van Ziggo inloggen en de juiste factuur downloaden uit een lijst van tientallen facturen. Daarna moet ik controleren, wederom via inloggen op de website van de bank of het juiste bedrag is afgeschreven, of het niet dubbel is afgeschreven, of het niet teruggestort is...
- wil ik mijn voorschotnota's gas en licht zien? Inloggen bij Essent en downloaden. Controleren bij de bank zoals Ziggo.
- Mijn rekeningen van mijn mobiele telefoon? Inloggen op Hollands Nieuwe, Simyo, kpn of een andere communicatiepooier en downloaden. Controleren bij de bank zoals Ziggo.
- btw aangifte doen? Inloggen bij de belastingsdienst en online invullen. Daarna niet vergeten je aangifte te downloaden en uit te printen. Vervolgens betalen via de bank (website). Oh wacht! Ook even (opnieuw) inloggen bij de belastingdienst voor het betalingskenmerk anders kun je niet betalen.
- Websites die ik afneem: rekening per e-mail, bijlage openen en uitprinten, inboeken en betalen of betaling controleren via de bank.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar het is in ieder geval een onmogelijke opgave geworden om mijn facturen compleet bij elkaar te houden. Elk kwartaal kost me minimaal UREN extra om alle facturen, op papier, per e-mail, downloaden via websites en de partijen, die vergeten te factureren maar wel afschrijven, te achterhalen. En f#€&%! die automatische machtigingen! Voor de betaler is deze vorm van betalen de minst overzichtelijke en slechtst controleerbare methode!

En nu gaat de belastingdienst ook alle correspondentie op internet zetten in een digitale berichtenbox in plaats van de duidelijk herkenbare belangrijke blauwe enveloppen. Goh wat handig!!! En niet eens via reguliere e-mail, nee een totaal aparte online mailbox die alleen met het ronduit onveilige DigID te benaderen is. Ik denk dat reguliere e-mail misschien nog wel veiliger is en in ieder geval een heel stuk handiger. En hoe weten we straks dat er nieuwe berichten staan? Moeten we dat elke dag gaan checken of zo?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel. Is het OOIT makkelijker geworden? NEE! Die slogan is jaar na jaar opnieuw een grove leugen!
Is dit dan makkelijker? Nee! Is het veilig(er)? Nee! Is het goedkoper? Ja! Betalen we dan minder? Nee! En dan begin ik maar niet over het verdere banenverlies bij de bezorgers en de belastingdienst.

Ik denk er sterk over om mijn abonnement bij de belastingdienst maar op te zeggen. Zou dat ook met mijn DigID kunnen? 
 
 
U heeft geen rechten om reacties te lezen of toe te voegen voor dit artikel.
(Wellicht kunt u dit wél als u ingelogd bent.)
 Terug naar BLog