The world according to Gentleheart

Vernieuwen Blog-index
Dit is een PUBLIEK document Telefonzin door: Ron op 10-2-2012
Vooraf: ja ik weet het: het is veel te lang geleden dat hier weer eens wat nieuws verscheen. Hier weer eens wat nieuws.

Het is eind januari en de btw moet weer worden gedaan. Ik ben niet heel laks met het betalen van rekeningen maar een paar dagen te laat moet best kunnen af en toe vind ik. Alleen bij de belastingdienst heb ik dat al lang geleden afgeleerd.
Ik betaal 1 2 keer per maand de rekeningen die er liggen en dat vind ik wel genoeg. Elke week vind ik gewoon zonder van m'n tijd. En aan automatische incasso heb ik echt een bloedhekel. Geen zin om iedere week het werk van anderen te moeten gaan controleren. MIJN geld, MIJN rekening dus IK bepaal wat er wanneer afgeschreven wordt. Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen de automatische incasso zo'n geaccepteerde manier van betalen vindt.

Bij de laatste rekeningen zat ook een factuurtje van kpn mobiel. Daarop stond voor de zoveelste keer 4,50 herinneringskosten. Op een abonnement van 12,50 vind ik dat persoonlijk nogal veel geld voor een betaling die hooguit een paar dagen te laat was.
Elke maand staat er weer dataverkeer op mijn rekening (zo'n 7 euro voor <1 MB wat belachelijk veel geld voor belachelijk weinig dataverkeer is) terwijl mijn mobiel internet altijd UIT staat. Daarnaast lijkt wel of er niets uit mijn bundel komt want ik hou bijna altijd belminuten over maar moet toch elke maand weer zaken buiten mijn bundel betalen. Voor elk nummer buiten je bundel (bijv 088 en 0900-nummers) betaal je niet alleen het koopnummertarief maar ook nog eens de belminuten BUITEN je bundel. Dat klopt gewoon niet: Ik bel soms mijn ouders in Spanje op mijn mobiel via teledump (0900-1230250) voor 1,8 cpm. Daar komt dus 35 cpm voor kpn bij omdat dat buiten mijn bundel valt?! SCHANDE!!! Dus heb ik die rekening maar eens zonder de herinneringskosten betaald. Dat bleek niet zo'n goed idee...

Openstaande bedrag van 4,50 was dus een maandje te laat. n SMS-je op mijn mobiel en PLOP enkele dagen later was ik afgesloten. Nu stond er op mijn toestel " geen dienst" en bellen naar het nummer gaf "Deze mobiele telefoon in momenteel niet in gebruik". Met een andere telefoon de kpn helpdesk gebeld... Ja hoor: afgesloten!, Nee hoor: eerst betalen dan sluiten we pas weer aan. Voor mijn argumenten waren ze niet gevoelig: ik was zelf verantwoordelijk voor het ontvangen en op tijd betalen van de rekeningen. (hoe kun je zelf verantwoordelijk zijn voor het "ontvangen" van een rekening??) En natuurlijk komt er op de volgende rekening weer 4,50 herinneringskosten over de herinneringskosten! Daar bovenop komt natuurlijk ook nog de heraansluitkosten want een of andere kpn-muts moet ergens op een pc weer een veldje aan- of uitvinken.

Onder protest dan toch maar even betalen...
NIET DUS! De SMS-TAN code van de ING komt natuurlijk NIET binnen op het AFGESLOTEN nummer!
Dus wat nu??? TAN naar een andere mobiel zetten? Ja, dat kan als je eerst alles blokkeert en dan 5 werkdagen wacht op papieren waarmee je naar een postkantoor moet om het te activeren op een nieuw mobiel nummer. (Als je oude nummer weer actief is mag je dat ritueel nog een keer helemaal herhalen) Heel handig! Op dit moment liggen er natuurlijk dus belastingvorderingen (btw e.a.) die binnen een week overgemaakt moeten zijn... En de boetes bij m'neer belastingdienst zijn doorgaans veel hoger dan 4,50...! Dus ik werd bozer en bozer... En dat allemaal over een betalingsachterstand van een maand voor 4,50?! Onvoorstelbaar!

De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend zegt men: de afsluiting bleek na nog een telefoontje naar de helpdesk eenzijdig: ik kon alleen niet meer bellen, maar nog wel gebeld en ge-sms't worden. Daarvoor bleek echter wel mijn telefoon UIT en opnieuw aangezet te moeten worden... ( Hadden ze dat de eerste keer niet even kunnen zeggen?!) En toen bleek Ron inderdaad wel weer smsjes te kunnen ontvangen. Meteen de 4,50 betaald en ook maar meteen de volgende rekening die er al lag, bewijsje gemaild aan de helpdesk en binnen een paar uur was ik weer aangesloten. Voor aan- of uitzetten van een vinkje op een computerscherm wordt op de eerstvolgende rekening wel ng 25 euro in rekening gebracht. Die rekening heb ik nog niet binnen.

Ron vecht terug...
Wat ik ondertussen al wel gedaan had is mijn lidmaatschap bij de consumentenbond te nutte gemaakt en gevraagd wat ik hier tegen kon ondernemen. Deze zouden mijn klacht meenemen in een gezamenlijke klachtenbundel naar kpn toe. Als ik binnen 3 weken nog niets gehoord had moest ik maar even opnieuw contact opnemen met de consumentenbond. Nog geen week later kreeg ik aanzienlijk vriendelijkere dame van kpn aan de lijn om mjn verhaal te doen. Ik heb de waslijst met bezwaren geverbaliseerd en ze heeft daarna wat ruggespraak met de betaalafdeling gevoerd. Ze belde even later netje terug en heeft me aangeboden om 4,50 herinneringskosten en 25,- heraansluitkosten over te maken op mijn rekening. Vanzelfsprekend ben ik op dit aanbod ingegaan. Ik ben echter wel overgestapt op een andere provider waar zowel binnen als buiten mijn bundel het tarief van 4 cpm/sms en per 1 MB betaal(!) ook sturen ze netjes een SMS als je beltegoed bijna op is. 0900 is buiten de bundel maar 088 niet.

Wat ik met deze blog vooral even wil illustreren is, hoe kwetsbaar je bent als je blind vaart op de techniek en je de alternatieven niet meer kent of ze zijn er gewoonweg niet meer. Ik verlang bijna weer terug naar de ouderwetse acceptgiro in de bekende enveloppen maar ik heb ze niet eens meer en weet niet eens meer of dat nog KAN. We laten ons helemaal inpakken met techniek die heel leuk is zolang het werkt, maar oo-wee als het eens uitvalt. Dan zijn we reddeloos verloren. ING heeft gelukkig ook nooit storingen... Kpn wordt niet gehackt en je kan altijd eerst je belbundel opmaken voordat je moet gaan bijbetalen bij elke provider... We worden allemaal genaaid maar soms moet je toch even laten zien dat je niet alles pikt.

P.s. De btw was op tijd betaald. 
 
 
U heeft geen rechten om reacties te lezen of toe te voegen voor dit artikel.
(Wellicht kunt u dit wl als u ingelogd bent.)
 Terug naar BLog