The world according to Gentleheart

Vernieuwen Blog-index
Dit is een PUBLIEK document Liegniet-tenne door: Ron op 5-4-2009
Vandaag kregen we weer eens een brief binnen van Ziggo. Dit is sinds jaar en dag onze kabelhoer (analoge TV) en vroeger (toen het nog @home heette) is het even mijn slechtste internetprovider ooit geweest.
Ik ben zelden zo boos op een instelling geweest als toen ik mijn abonnement bij @homo op had gezegd en ik maar geen specificatie van de openstaande rekening van ze kreeg. Wat ik WEL van ze kreeg waren dreigbrieven en na enkele maanden mailen, schrijven en faxen naar ze vonden ze het inschakelen van een deurwaarder ook de normaalste zaak van de wereld. Uiteindelijk trok ik toch aan het korste eind en de deurwaarder kwam ook voor mijn rekening. Nog steeds als eraan terug denk, zou ik @home graag een keer aan nieuwe dubbele beglazing willen helpen.

Ik heb overwogen om toen ook moederbedrijf Essent buiten te schoppen maar ik hoorde teveel geluiden over problemen met overstappen en over hun stroomleveringen heb ik nooit klachten gehad. Over hun voorschotberekening wel: een flinke inschattingsfout van mijn verbruik door Essent kostte me wel een leuke vakantie aan bijbetaling ( bijna 700 euro ) na mijn eerste jaar in deze woning. Dat ik bij mijn intrek hier al had gezegd dat het voorschot mij veel te laag leek werd natuurlijk meteen verworpen door Essent. "Dit is echt een normaal voorschot voor dat soort woningen hoor". Ja hoor... heel normaal, dat bleek wel! Het geld was al van mijn rekening getrokken voordat ik er erg in had.

In mijn betrekking als systeembeheerder heb ik ook al diverse aanvaringen met @home/ziggo gehad. Zo vonden ze bij @home dat de naam van de mailserver van een klant te stom om er mail van te accepteren. Ik citeer uit de e-mail van @home: "... is a silly name for a mailserver". E-mail van onze server werd niet doorgelaten naar @home abonnee's. Denk nu niet dat ze op e-mailtjes (verzonden via een ANDERE mailserver) reageerde toen ik wilde weten waarom @gnome meende de naam van onze server te mogen veroordelen.
Maanden later leken we weer wel te mogen mailen aan @home abonnee's maar nu vond men bij @home dat haar klanten geen (virusvrije) MS-Worddocumenten mochten ontvangen. Ik betwijfel ten zeerste dat hun klanten daarvan op de hoogte waren en ik weet ook zeker dat veel van hun klanten het hier ook niet mee eens zouden zijn.

Maar vandaag komt Ziggo dus met een nieuwe brief... In eerste instantie lijkt het de zoveelste aanbieding voor digitale tv. Ik wil geen digitale tv omdat ik geen zin heb om 5 digitale ontvangers in mijn huis te plaatsen (2 recorders, 2 tv's en een pc met tv-kaart) Laat mij maar lekker op de kabel kijken! Zo slecht is die nou ook weer niet, hoewel de kwaliteit wel achteruit lijkt te gaan de laatste jaren. Die kabel-antenne is de laatste 10 jaar ook systematisch in prijs verhoogd zodat digitale tv nu een goedkoper alternatief is geworden. Tenzij je 5 ontvangers van zo'n 99 euro stuk nodig hebt natuurlijk en daarbij zitten er volgens mij in het goedkoopste abonnement ook minder zenders dan op de kabel. De "aanbieding" gaf 25 euro korting op n ontvanger. Doekje voor een gapende financiele wond!

Maar nu komt het leukste: we krijgen nu voor hetzelfde geld ineens 5 zenders minder op de kabel! Als we deze willen houden, dan MOETEN we digitaal! Ja hoor, natuurlijk!

Laten we eens een vergelijking trekken:
Je huurt bij mij een domein met e-mail en ruimte voor een website. Je krijgt 250 MB ruimte voor een website en 10 e-mailboxen. Een paar jaar lang verhoog ik de prijs telkens een beetje en na een paar jaar ga ik je een brief sturen dat je een ander hostingpakket kan nemen waarvoor je een veel duurdere pc nodig hebt maar dan betaal je wel iets minder per maand. Hoewel, minder... als je overstapt krijg je standaard wel n e-mailadres minder. Die brief ga ik je een paar keer per jaar sturen. Als je dan na een paar jaar nog niet overgestapt bent stuur ik je een brief dat je ineens nog maar 200 MB ruimte voor een website krijgt en je mag nog maar 8 e-mailboxen gebruiken. Tenzij je alsnog voor het andere hostingpakket kiest... Hoeveel klanten zou ik hiermee stimuleren? Zouden hier echt iemand intrappen?
Mijn bedrijf doet al jaren het omgekeerde: wij leveren steeds meer of betere diensten voor hetzelfde geld. Maar ik ben dan ook geen Ziggo.

De prijs van de kabel wordt natuurlijk niet verlaagd ondanks het verminderde aanbod. Ik verwacht elk moment te moeten gaan overstappen op glasvezel om uberhaupt nog Nederlandstalige zenders te mogen bekijken. Of ik kan vanaf volgende maand alleen nog op mijn pc naar het NOS-nieuws kijken. Heeft er misschien nog iemand een oude antenne op het dak staan die ik kan overnemen? Ow nee, dat werkt ook al niet meer: de zenders zijn al grotendeels uit de ether gehaald. 
 
 
U heeft geen rechten om reacties te lezen of toe te voegen voor dit artikel.
(Wellicht kunt u dit wl als u ingelogd bent.)
 Terug naar BLog